22018feb

Dag goede voornemens

De eerste maand van het jaar is voorbij. Dit betekent vaak dat de goede voornemens van een maand geleden, vaak weer verleden tijd zijn. Helaas zien wij dit op het zwembad ook. In de eerste weken was het echt super druk bij het banen zwemmen. Iedereen was waarschijnlijk weer vol goede moed om het dit jaar toch echt wel vol te gaan houden. Hoe komt het dan dat er nu al weer zoveel mensen afhaken? 

Ik sport zelf al mijn hele leven lang, en ik moet er eigenlijk niet aan denken om dat helemaal niet meer te doen. Uiteraard krijg ik ook  wel eens de vraag hoe ik dat vol hou, wat mij motiveert, hoe ik dat doe, enzovoorts. Ik kan je vertellen dat je daar gewoon discipline voor nodig hebt. En dat is vaak de reden waarom anderen het wellicht na een maandje al weer opgeven. Ook ik heb echt niet altijd zin om te sporten/bewegen, maar als je dan eenmaal klaar bent, ben je weer tevreden en trots op jezelf.

Maar genoeg over mij, hoe zit het met jou? Ben jij in januari ook ergens aan begonnen en heb je het nu al weer los moeten laten? Jammer, maar je kunt gewoon elke dag opnieuw begin aan een “goed voornemen”. Of gebruik jij ook de volgende smoesjes: ik heb het vandaag te druk, ik heb geen tijd, ik ben moe van de dag, ik moet nog veel te veel doen. Kortom: smoesjes bedenken kunnen we meestal als de beste! Maar wat dacht je van deze variant: plan een sportmoment gewoon in je agenda. Zet het vast alsof het een belangrijke vergadering is. Dat is het namelijk ook, het gaat over je gezondheid! Doordat je beweegt, wordt je vanzelf weer fitter. Als je fitter bent, krijg je vanzelf weer meer energie. Dan ben je dus niet moe als je thuis komt van je werk. Ook kun je heerlijk je hoofd leeg maken met sporten/bewegen. Even nergens aan denken, geen zorgen, geen problemen.
Wisten jullie dat je vaak na een beweegmoment de beste ideeën krijgt? Dit is sowieso wetenschappelijk bewezen en daar kan Erik Scherder jullie een heel mooi anatomisch verhaal over vertellen, hoe dat in de hersenen te werk gaat. Op het moment dat ik voor het zwembad op een goed idee kom, vragen mijn collega’s meestal standaard: heb je gisteren weer gesport? Het is inderdaad zo dat bij mij de meeste ideeën ontstaan in de douche na het sporten!

De hamvraag van dit verhaal is natuurlijk ook: hoe krijgen we iedereen weer terug het bad in om te gaan zwemmen?! En dat hoeft overigens niet alleen banen zwemmen te zijn, want wij hebben door de week ook veel beweeggroepen in het water. Deze mensen krijgen allemaal les van bekwame instructeurs die de hele lesgroepen opzwepen en ze tot een hoger plan brengen. Of juist de mensen nog de bewegingen laten maken die ze op het droge niet meer kunnen maken. Het water heeft wat dat betreft zoveel voordelen ten opzichte van andere sporten. De vraag blijft alleen: hoe bereiken we die potentiële klanten die nog niet in het zwembad liggen en op welke manier gaan we ze naar het zwembad krijgen?! Dit is iets waar we momenteel heel druk mee bezig zijn op het zwembad. Dat dit lastig is, bleek vanmorgen toen ik een artikel las van het Mulier Instituut. Mensen zijn over het algemeen wel meer individueel gaan sporten (goed nieuws dus), alleen daalde de populariteit van zwemmen (slecht nieuws dus). Zwemmen is niet de enige sport die daalde, ook de zaalsporten daalden (nog meer dan het zwemmen). Wat vooral groeide was fitness/aerobics en duursporten (hieronder verstaat men hardlopen, fietsen, skeeleren, wandelen, triatlon). Die laatste groep begrijp ik wel. Steeds meer en meer wordt er gesport in de open ruimte, geen gebouw dat je nodig hebt om in beweging te blijven, geen vaste uren of tijden dat je ergens terecht kunt, je bepaalt zelf wanneer je sport en hoe lang. Ik doe daar zelf overigens ook aan mee als ik niet in het water lig. Het grappige is dat fitness/aerobics ook gewoon in het water uitgevoerd kan worden! Zeker in onze beweeglessen maken we hier regelmatig gebruik van. Dus mocht je na dit verhaal al een beetje geïnspireerd zijn: kom eens een keertje gezellig mee doen bij een les! Ik moet dit zelfs van een klant vermelden die mij hier vorige week op aansprak. Ze leest mijn blogs altijd, zit bij ons op vrijdag in een groep en wilde toch even kwijt, dat ik eens een blog moest besteden aan het feit hoe leuk het is om in het water te sporten. Ik hoop dat deze blog dan alvast een beetje aan haar verwachting voldoet. Altijd leuk om te horen hoe enthousiast de meeste mensen over onze lessen zijn! Het ging dan niet alleen maar over onze lessen, maar meer over het sporten in het algemeen en hoe belangrijk dit kan zijn voor iedereen. Hopelijk motiveer ik op deze manier weer meer mensen om zich fit, energiek en gezond te gaan voelen. Houd ons overigens goed in de gaten, want we zijn al bezig met een aantal leuke beweeg- en sportideeën.