132019jun

Gezond en wel, of niet?

Van de week zat ik het laatste stukje te kijken van het tv programma Obese. Dat inspireerde me om deze blog te besteden aan een stukje motivatie om meer te bewegen en gezonder te eten.

Regel 21/90.

Wat houdt dit in? Dit betekent: het kost 21 dagen om een gewoonte op te bouwen en het kost 90 dagen om een leefstijl op te bouwen (of om te bouwen). Met andere woorden: als je nu besluit om meer te gaan bewegen en gezonder te gaan eten, moet je niet verwachten dat je dit vanaf volgende week automatisch blijft doen. Het kost je dus nogal wat tijd (en wellicht ook energie) om heel je leefstijl om te gooien. En eerlijk gezegd, je moet heel sterk in je schoenen staan om het ook na die 3 maanden vol te blijven houden.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je dan precies wil gaan veranderen en hoeveel kilo’s je te zwaar bent. Als je maar een paar kilo lichter wilt worden, kunnen kleine aanpassingen al helpen. Dan denk ik even terug aan het boek van Dr. Scherder dat ik een paar weken geleden gelezen heb. Probeer sowieso elke dag minimaal 30  minuten matig intensief te bewegen. Kijk eens even naar je planning van elke dag. Zie je daar nog gaten in zitten van 30 minuten waarop je niets doet? Niets doen zal het wel niet zijn, maar bijvoorbeeld de momenten waarop je spelletjes op je telefoon aan het spelen bent, aan het surfen bent op internet (ondanks de naam surfen is dit geen intensieve inspanning), op de bank voor de televisie zitten, enz. Als je daar een half uurtje vanaf kunt halen (en ik weet zeker dat dit in ieders planning mogelijk is) en op dat moment gaat bewegen heb je al een hele goede start gemaakt. En dan is het nog zaak om dat ook vol te houden. Een weekje heeft dus geen zin! Je moet voor jezelf als doel stellen dat je dit minimaal 3 maanden gaat doen. En nee, geen smoesjes tussendoor, hou gewoon vol die 3 maanden. Als je dat doet, heb je namelijk grote kans dat het voortaan in je systeem zit om elke dag die 30 minuten te bewegen. Vanwege het feit dat dit maar een kleine aanpassing is in je levensstijl, heb je ook grotere kans op slagen.

Voor wie doe je het?

Dit vind ik toch altijd weer de meest belangrijkste vraag. Voor wie wil je afvallen, voor wie wil je je levensstijl aan gaan passen? Het antwoord is eigenlijk maar één antwoord: voor jezelf! Niet voor een ander zijn plezier, niet voor een mening van een ander, niet voor het beeld van een ander of de maatschappij die dat wil, gewoon alleen voor jezelf! Als dat het geval is, heb je veel meer kans dat je ook daadwerkelijk je patronen aan kunt gaan passen en anders kunt gaan leven. Voor de één is 70 kilo al teveel, terwijl voor de ander dit een gewicht is waar ze van dromen. Ieder heeft hier zijn eigen doelstelling in en die bepaal alleen jij maar. Jij moet zorgen dat je op een gewicht komt wat jij als prettig ervaart, maar wat qua gezondheid natuurlijk ook nog aanvaardbaar is en geen gezondheidsrisico’s met zich mee brengt. Om dit te bekijken kun je je BMI (body mass index) berekenen op deze site: https://www.voedingscentrum.nl/bmi.aspx

Zelfverzekerd.

Wat je vaak in die programma’s ziet is dat deelnemers naar mate het traject volgt zich ook veel zekerder gaan voelen. Zij komen vaak uit een diepe depressie, waarin ze zich niet meer wilden laten zien aan andere mensen vanwege schaamte. Naarmate deze mensen meer afvallen durven ze zich ook weer meer te laten zien, wat weer een positief effect heeft op het zelfvertrouwen. En sporten kan hierbij enorm helpen, evenals een goede sportinstructeur of personal coach. Die kan je op de juiste manier motiveren om toch nog even die ene keer opdrukken extra te doen, of nog een kilometertje extra door te lopen. Je gaat jezelf dan overwinnen wat je een heerlijk gevoel geeft. Het is belangrijk om dat gevoel dan ook vast te houden.

Conclusie.

Ik ga hier niet vertellen dat mensen met overgewicht heel gemakkelijk af gaan vallen en/of hun levensstijl om kunnen gooien. Doe het stukje bij beetje, maar ga er wel voor! Letten op je voeding en extra sporten zijn de belangrijkste pijlers uiteraard. En sporten kun je in principe overal en altijd. Als je bijvoorbeeld gaat wandelen of fietsen hoef je alleen de deur maar uit te stappen en je bent aan de gang. Uiteraard is zwemmen ook een uitstekende sport om heel laagdrempelig mee te beginnen en langzaam op te bouwen. De enige vereiste: voor het banen zwemmen moet je wel kunnen zwemmen! Maar voor de beweeglessen is dat dan weer niet noodzakelijk (in deze baden kun je staan). En juist in deze lessen (maar ook zelf) kun je complete work outs doen om je spieren te versterken. Wij gaan via social media meer filmpjes hierover plaatsen om mensen aan het bewegen te krijgen en te laten zien welke mogelijkheden er zijn. Houd ons dus in de gaten (ook op youtube!). De eerste work out heeft er deze week al opgestaan.

Wellicht dat ik met deze blog toch weer wat mensen heb gemotiveerd om stukje bij beetje een gezondere leefstijl te gaan ontwikkelen. Niet voor mij uiteraard, maar voor zichzelf!