222018nov

Week van de Ondernemer

Elk jaar in november wordt er een Week van de Ondernemer georganiseerd. Al jarenlang ga ik daar met een collega heen. Vaak komen we vol inspiratie terug, soms ook niet.
Dit jaar was er ook een dag in Eindhoven, heerlijk dichtbij dus. Aangezien wij op het zwembad ook aan het ondernemen zijn, waren we al vroeg richting Eindhoven vertrokken voor de ochtendsessie die om 08.30 uur begon. Alles uit de dag halen zullen we maar zeggen. Ik ga in deze blog een paar workshops naar voren halen. Met de ochtendsessie hebben we zaken geleerd die we tijdens onze teamdag begin januari gaan bespreken. Aangezien de inhoud van die dag nog geheim moet blijven, hoor je me hier nu dus niet meer over praten.

Openingsshow.

Ronnie Overgoor kwam vol energie en bravoure het podium op lopen. Hij was de presentator voor deze dag. Een man met visie, maar vooral ook veel humor die het een aantal gasten tijdens deze show niet eenvoudig maakte met zijn scherpzinnige vragen.
Wie kwamen er allemaal voorbij? Als eerste de voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof. Hij is nog niet zo heel lang voorzitter, maar zit vol met ambitie. Hij wil het MKB in Nederland laten groeien. Hij begon zelf als glazenwasser, maar besloot op een koude winterdag, dat hij liever binnen wilde schoonmaken. Zo gezegd, zo gedaan en inmiddels heeft hij een bedrijf met 2.000 medewerkers! Een hele tijd terug, toen zijn bedrijf nog groeiende was en hij de vrijheid miste, heeft hij zichzelf “een baas voor zijn bedrijf cadeau gedaan”.

Vervolgens sprak Kees de Jong van NLGroeit dat het heel belangrijk is dat niet alleen je bedrijf groeit, maar dat jij als manager ook blijft groeien en niet alleen aan het managen bent. Het MKB in Nederland stijgt minder hard dan in het buitenland. Door bedrijven met elkaar in contact te brengen, kunnen ze elkaar helpen om door te groeien. De kern van deze Week van de Ondernemer dus.

Hierna hebben we nog mogen genieten van de verhalen van Tijn van Elderen (CEO Brabantia, die vooral heel veel doen aan de verduurzaming!), Sabi Tolou (oprichter van Sendcloud dat naast Nederland momenteel Europa aan het veroveren is en richting Amerika wil gaan. Zij hebben het afgelopen jaar een groei gerealiseerd van 5463%!) en als laatste Lex Hoefsloot (oprichter Lightyear, auto’s die via zonnepanelen gaan rijden, met designers in dienst die ook de auto’s van Ferrari ontwerpen).

Igor Beuker.

De workshop die het meeste bij is gebleven is die van Igor Beuker; ondernemer, trendwatcher, spreker. Op geheel eigen en gekke wijze heeft hij verteld over de wereld van de toekomst. De industriële revolutie 4.0 waar we nu in volle vaart naar toe gaan. Belangrijk hierin is dat we de consument op een andere manier moeten gaan benaderen en behandelen. “Service is het nieuwe adverteren. Je kunt wel roepen dat je de beste bent, maar als je restaurant 44 tweesterren-recensies op TripAdvisor heeft omdat je eten niet te vreten is, houdt het op.”

Een vergelijk tussen oud (stabiliteit, zekerheid, eenvoud, helderheid) en nieuw (volatiliteit (beweging in beleggen), onzekerheid, ingewikkeld, dubbelzinnigheid), een opsomming van de vorige industriële revoluties die leiden naar de toekomst, de industriële revolutie 4.0. Een revolutie waar de muziekindustrie (o.a. spotify), photography (digitalisering) en video (youtube) al veel last van hebben gehad. Bedrijven als Kodak zijn eraan onderdoor gegaan omdat zij niet met hun tijd meegingen. Wie gaan hier in de toekomst ook last van krijgen? Wat te denken van o.a. reisorganisaties (nu al), media, gezondheidszorg, auto-industrie, transport, enz. Zaak dus om goed voorbereid te zijn op wat komen gaat en zeker je kop niet in het zand steken als het gaat over de vooruitgang en technologie van deze tijd. Meegaan, meedenken, mee beleven is het advies! Je kunt je niet verstoppen en denken dat het overwaait, want dat doet het zeker niet. “Advertising may win quarters, innovation wins decades“.

Vervolgens heeft hij het gehad over de MAD Man (L’Oreal, Unilever, Coca Cola) en de MATH Man (Amazon, Google, Facebook, Tesla). Eigenlijk zou je naar de wereld van nu moeten kijken alsof je er nieuw binnen komt. Wat zie je dan eigenlijk en wat ga je dan doen? Je zult mee moeten in de wereld van nu. Eens was de klant Koning, nu is hij de Dictator….


Digitalisering.

We kunnen er dus echt niet meer omheen, de digitalisering gaat gewoon door in de toekomst. Momenteel hecht 45% van de MKB bedrijven geen waarde aan online marketing en digitalisering! Ongelooflijk dat zoveel procent daar nog niet mee bezig is en het belang er niet van inziet. Zelfs bij het zwembad zijn we hier al over aan het nadenken, terwijl wij toch niet direct een bedrijf zijn die zich daar nu al zorgen over moet gaan maken. Wij zetten bewust elke dag een post op facebook en instagram en zijn daar dus uiterst actief in. Een wereld waarin de jeugd zich veel meer beweegt dan wij misschien denken (en niet alleen de jeugd!).

Het volgende niveau? Personalisering van producten en service. Dit is iets waar we als zwembad zeker iets mee kunnen en mee aan de gang gaan. Ook gezien het nieuwe bad wat gebouwd gaat worden. Dit zijn zaken waar we op in moeten gaan spelen, of we willen of niet. Dat betekent uiteraard wel weer verandering. Maar in deze snelle wereld ontkom je daar dus niet aan. De snelheid van innovatie is van vitaal belang voor het vergroten van het concurrentievermogen en de versnelling….. Daar moeten we het dus mee doen!


P.s.: ik volg vanaf deze week Igor Beuker uiteraard op social media… 😉